Ervaringen blijven maar komen! - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Irene Langen - WaarBenJij.nu Ervaringen blijven maar komen! - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Irene Langen - WaarBenJij.nu

Ervaringen blijven maar komen!

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 November 2016 | Gambia, Lamin

Weer even een update vanaf hier. Het laatste weekend van november stond er op zaterdag een picknick gepland met de staff van het ziekenhuis. De eerste voorbereidingen waren vrijdag avond al gedaan, maar het meeste werd zaterdag ochtend gedaan. Met z’n allen hebben we gekookt en alles klaargemaakt. Omdat niet iedereen mee kon, er moest natuurlijk ook personeel achterblijven, hebben we eerst geluncht bij het ziekenhuis. Daarna zouden we rond 4 uur naar het strand gaan wat uiteindelijk pas rond 6 uur werd. Op het strand gezellig met elkaar gezeten, gegeten en gedanst. Een groepsfoto kon natuurlijk niet ontbreken.

Vorige week zijn Martijn en ik begonnen met het uitvoeren van ons project. Mensen krijgen nadat ze bij de receptie zijn geweest hun dossier mee zodat ze deze tijdens consult kunnen afgeven. Ondanks dat op de deuren staat dat het niet toegestaan is om binnen te komen, gebeurt dit dagelijks meermaals. Ook is het in de gang grote drukte omdat iedereen voor de deur aan het wachten is terwijl er ook gewoon een wachtruimte is. Wij hebben de mensen bij de receptie instructies gegeven en de verpleegkundigen van de consultingroom. We hebben ingevoerd dat dossiers nu in de receptie blijven liggen, patiënten in de wachtkamer gaan zitten en de verpleegkundige de patiënten 1 voor 1 komt halen. Eigenlijk net zoals het in Nederland bij de huisarts gaat. Ook druk geweest met het andere project, de doktersposten. We zijn begonnen met het vullen van de boxen die we al konden maken en hebben samen met de apotheker een lijst opgezet voor de benodigde medicatie voor de doktersposten. Ook zijn er weer nieuwe dozen uit Nederland gekomen met materialen voor het ziekenhuis. Ik heb een begin gemaakt met het sorteren ervan en ben daar afgelopen week mee verder gegaan samen met de andere stagiaires.

Verder die week ook een beetje relaxt. De pabo studenten hadden 2 leraren van de Babylon school mee gevraagd om te gaan zwemmen. Mariama en ik zijn ook mee gegaan. De meeste Gambianen kunnen niet zwemmen, zo ook de 2 leraren niet. Ook kennisgemaakt met Ernesto, is vorig jaar een half jaar op stage geweest en is weer terug.

5 november, de verjaardag van Mariama. Vrijdagavond zijn we alvast met z’n allen uit eten geweest en hebben we er een gezellige avond van gemaakt waar we haar om 12 uur konden feliciteren. Want 5 november hadden we een nieuwe stagiaire op te halen.

Maandag samen met Ernesto, Martijn en Nienke naar Ida, onze collega, haar compound gegaan in Brikama. Daar was heerlijk voor ons gekookt. Leuk om te zien hoe dat er zo’n middag aan toe gaat in een compound. Ik had al zo vaak gezien dat alle Gambianen hun kind met een doek om geknoopt op hun rug dragen. Ida heeft een zoontje die ik op mijn rug kreeg om eens te ervaren hoe dat is. Het lijkt makkelijk maar de zwaartekracht maakt dat ik toch een beetje voorover stond.
Dinsdag en donderdag klinische lessen van Ernesto gevolgd. Dinsdag was ik een beetje laat omdat de ouders van Florine kwamen en Floor haar moeder ook verpleegkundige is. Genoeg gespreksstof levert dat op. De les ging over het uitzuigen van volwassenen en kinderen met een uitzuigapparaat. De les van donderdag ging over de stabiele zijligging wat we met elkaar konden oefenen en reanimatie en AED wat we op een pop ingevlogen uit Nederland hebben geoefend. In de ochtend les, in de middag stond ons examen al te wachten welke we allemaal hebben gehaald. Gisteren stond er weer een uitje op de planning. Samen met Martijn en Nienke vertrokken naar Banjul waar we Floor en haar ouders troffen en de boot naar Barra namen. We zijn naar een moeder en kind kliniek geweest in Essau, aan de noordkant van de rivier. Stichting Rescue Baby Gambia, sponsoort hier de baby/ kraamafdeling met materialen en bied ze ondersteuning waar nodig. We hebben een rondleiding gehad over het gehele terrein wat ons een goed beeld gaf. Alles zit hier in aparte gebouwen. Voor consult en dokter ben je in het ene gebouw terwijl je voor opname weer in een ander gebouw zit. Ook is er een deel van een oogkliniek waar operaties tegen glaucoom worden uitgevoerd. Al met al interessant om ook eens een andere instelling hier te zien.

• 24 November 2016 - 13:19

Ria DekokerPr:

Hoi Irene,

Weer een leuke brief. Zo blijven we op de hoogte van je wel en wee. Wat beleef je veel.
    Fijn dat je ouders er. Nu zijn. Doe ze de groeten van ons.

Groeten de buurtjes

• 08 Januari 2017 - 22:23

E:

Hou je eigen veiligheid in de gaten.wees allert