Senegal - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Irene Langen - WaarBenJij.nu Senegal - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Irene Langen - WaarBenJij.nu

Senegal

Blijf op de hoogte en volg Irene

16 Oktober 2016 | Gambia, Lamin

Vorige week vrijdag was het zover. Het plan was om om 5.45 te vertrekken naar Senegal met onze gids Omar. Dit werd uiteindelijk 6 uur, ook geen probleem. We hadden ruim de tijd genomen zodat we op tijd zouden zijn voor de eerste ferry van Banjul naar Barra toe. Na een half uurtje kwamen we aan in Banjul waar de eerste ferry al bleek te zijn vertrokken. Om het allemaal nog erger te maken kwam de ferry pas anderhalf uur later weer terug. Tijdens het bespreken van onze plannen voor het weekend Senegal toch ook mar besloten een dag langer te blijven. Om half 9 zaten we eindelijk op de boot waarna alle voertuigen de boot werden opgereden. Pas en meetwerk kunnen ze wel op deze boot, geen centimeter ging er verloren aan ruimte. Om 9 uur vertrok dan eindelijk de boot richting Barra. Ondertussen hadden we de zon zien opkomen in de haven wat erg gaaf was. Iets na half 10 waren we dan eindelijk in Barra waar een half uit elkaar vallende grote groene jeep op ons te wachten stond die ons naar Fathala safaripark ging brengen. Onderweg kwamen we 4 politiecontroles tegen waarbij eigenlijk niet veel wordt gedaan. Bij de grens van Gambia-Senegal moesten de paspoorten bij beide kantoren worden gestempeld. Vanaf hier was het nog 5 km naar Fathala toe. Gezien we met eigen jeep waren gekomen konden we bijna gelijk de tocht in het park beginnen. Wel kregen we een gids van het park mee. Tijdens de 2uur durende safari helaas niet heel veel dieren gezien, 2 antilopen gespot en de giraffen van heel dicht bij bekeken en deze natuurlijk op de foto gezet. Gezien we onderweg niet heel dieren waren tegen gekomen mochten we met hoge uitzondering ook een kijkje bij de leeuwen nemen, normaal moet je hiervoor apart betalen en kan je met de leeuwen lopen.
Na de safari ging een deel van de groep weer terug naar Lamin toe en vervolgden Martijn, Yvette en ik samen met Omar onze reis. Van Karang hebben we een soort local taxi gepakt naar het roze meer waar we om 8 uur dan eindelijk aankwamen. Na het dinner nog even een duik in het zwembad om de dag goed af te sluiten.
De volgende morgen zijn we een uur wezen quad rijden langs het roze meer, kleine dorpjes, stukje woestijn en langs de Atlantische oceaan. Vele foto’s gemaakt want wat was dit een onwijs gave ervaring. Begin van de middag ging onze reis alweer verder. Met een taxi vertrokken we naar Dakar toe. 21km voor Dakar gingen we een snelweg op. Na 6 weken was het toch best wel raar om in een auto te zitten die harder dan 80 reed. Gedaan was het met de pret toen bleek dat we gewoon tol moesten bestalen. Om 2 uur waren we in Dakar waar het een en al drukte en chaos was in het verkeer. Dan is Gambia daar nog niks bij. Onze taxichaffeur is de hele dag met ons mee gegaan. Na de lunch bij de familie van Omar, deze wonen in Dakar, zijn we door gereden naar het vrijheidsbeeld. Onderweg nog even bij een kleine markt gestopt en bij een westers winkelcentrum waar we door beveiligingspoortjes moesten om binnen te mogen komen. Aangekomen bij het vrijheidsbeeld stonden vele trappen op ons te wachten. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de hele stad. We waren er rond 7 uur dus hebben ook de zon zien ondergaan vanaf dit punt. Na een lange dag waren we terug bij het appartement.
De volgende morgen alweer vroeg vertrokken. Met een taxi werden we naar een taxi stand/verzamelplaats gereden waar we weer een local taxi richting Lompoul, de woestijn, konden pakken. Ergens in de middle of nowhere zijn we de local taxi uitgestapt om een taxi te pakken naar het plaatsje Lompoul. Daar aangekomen moest ons verblijf in de woestijn worden geregeld. Met een soort truck vrachtwagen zijn we naar Lompoul desert gereden waar we in een luxe tentenkamp terecht kwamen. In elke tent stonden 2 bedden en per tent had je een toilet( Ja een toiletpot) en een ‘’douche’’, ton gevuld met water waar je je met bekers kon douchen. Rond 6 uur zijn we kameel gaan rijden. Dit wilde ik al zo lang doen. Niet dat het heel comfortabel zit maar wat is de woestijn toch bijzonder om te zien. Het is haast onbeschrijfelijk om dat uit te leggen. Ondanks dat je overal zand ziet, heeft het wel meer dan alleen dat. Zand sleeën ging helaas niet door omdat het daar het seizoen nog niet voor was. Wel zijn we met een jeep vanuit de woestijn naar de Atlantische oceaan gereden waar we langs de kust hebben gereden en natuurlijk ook even een duik hebben genomen. De zee was erg wild en er stond een sterkte stroming. Na het eten zijn we met de chaffeur van de jeep en nog wat mensen van daar rond een kampvuur gaan zitten waar we djembé hebben gespeeld. Daarna nog even voor een nachtelijke wandeling de woestijn ingegaan met Omar en Martijn. Daar zijn we nog lekker van de zandhevels wezen rollen en glijden.
Maandagochtend om 7 uur de wekker omdat we een lange reis naar huis voor de boeg hadden. Na het ontbijt was de planning om gelijk te vertrekken. Maar de vrachtwagen die ons heen had gebracht had er opeens geen zin meer in. Gelukkig stond ook de jeep er nog. Helaas had deze hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch aan de praat gekregen en teruggereden naar Lompoul zelf. Vanaf daar eerst een taxi gepakt naar Kebemer. Vanaf daar overgestapt in een taxi naar Touba waar we naar de volgende taxistandplaats werden gebracht. Helaas vertrok vanaf die standplaats niet een taxi die wij nodig hadden, daarvoor moesten we aan de andere kant van Touba zijn. Daar gelukkig in 1 keer een local taxi kunnen doorpakken naar Karang. Zoals gewoonlijk ging ook deze reis niet van harte. Onderweg hebben we moeten stoppen wegens een oververhitte motor gezien het onwijs warm was deze dag. Rond 5 uur waren we dan eindelijk bij de grens waar we weer door de dubbele paspoortcontrole moesten. Toevallig stond net de bus klaar om naar Barra te vertrekken. Aangekomen in Barra moesten we op zijn Gambiaans weer anderhalf uur op de boot wachten. Gezien deze van technische mankementen had duurde onze reis langer als normaal. Vanaf Banjul weer een taxi terug naar het Health Center waar we om half 9 dan eindelijk weer terug waren naar een heerlijk lang weekend Senegal

• 25 Oktober 2016 - 10:52

Erica Van Zetten:

Hoi Irene

Wat leuk om jou reisverslagen te lezen, zeker omdat mijn dochter in Februari 2017 , dus al over een paar maandjes daar naar toe gaat.
    Waarschijnlijk komt zij jou daar aflossen?
    Je hebt het zo te lezen goed naar je zin. Heb je nog tips voor ons om dingen mee daar naar toe te nemen?
    Ik zal mijn dochter ook jou reisverhalen laten lezen en wie weet komen jullie met elkaar in contact.
    Hartelijke groet Erica en veel plezier in Gambia

• 29 Oktober 2016 - 00:48

Irene Van Langen:

Hoi!

Wat leuk dat je dochter in februari komt! Misschien zie ik haar nog net, ik ga halverwege februari naar huis. Dingen die ze hier goed kunnen gebruiken zijn babykleertjes die tijdens het moment van consultatiebureau kunnen worden uitgedeeld. Verder is het handig om Annemieke te contacten voor de rest. Zelf merk ik dat qua wondzorg er genoeg materialen zijn, maar er vaak geen alcohol 70%, Betadine en zinkzalf aanwezig is. Misschien kan je daar wat mee. Het is ook altijd mogelijk om spullen via Gert hier naar Gambia te laten verschepen, vaak nog goedkoper dan extra bagage bij te boeken.

Groetjes vanuit een heerlijk Gambia!